ˆ

Ustawienia dostępności

Zmiana wielkości treści w serwisie
Zmiana kontrastu serwisu

Nagłówek strony

Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Skąpe
  • BIP
  • Godło RP
ˆ

Rok 2006

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Uchwała Nr XXXVII/226/2006 w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2006 z dnia 2006-02-23

Informacja ogłoszona dnia 2006-06-22 15:06:29 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr 1 - brak tytułu

Uchwała Nr XXXVII/226/2006
Rady Gminy w Skąpem
z dnia 23 lutego 2006r.

w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2006

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. nr 142, poz.1591 z późn. zm) oraz art. 41 ust. 1,2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002r. Nr 147, poz. 1231 z późn. zm.)

Rada Gminy uchwala

Gminy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Programów Alkoholowych na 2006 rok

§ 1. Postanowienia ogólne

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nakłada na Gminę obowiązek prowadzenia działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych, wytycza zakres i wskazuje źródła pozyskiwania środków.

Zadania te w szczególności obejmują:
1. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
2. Udzielenie rodzinom, w których występuje problem alkoholowy pomocy pedagogicznej, psychologicznej i społecznej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
3. Prowadzenie działalności profilaktycznej, w szczególności dla dzieci, młodzieży.
4. Kontrola podmiotów gospodarczych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych.
5. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

Realizacja powyższych zadań prowadzona jest w oparciu o Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2006.
Środki na realizację zadań Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych pochodzą z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
§ 2. Zadania

1. Zwiększenie pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu:
1) Informowanie o chorobie alkoholowej i możliwościach jej leczenia – w tym zakresie wydawane będą ulotki , artykuły do prasy lokalnej, zakup plakatów, czasopism.
2) Prowadzenie punktu konsultacyjnego dla osób z problemami uzależnień – 2 razy w miesiącu na oddziale odwykowym Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Ciborzu – prowadzenie Marek Gieruszyński –kierownik oddziału.
3) Podejmowanie czynności zmierzających do mobilizowania osób uzależnionych do podejmowania leczenia - wywiady środowiskowe, spotkania z terapeutami, motywowanie do podejmowania leczenia, kierowanie osób na badania przez biegłych lekarzy o orzeczenie choroby alkoholowej.
4) Objęcie opieką i pomocą rodzin z problemami uzależnień – alkohol, narkotyki, a w szczególności dzieci i młodzież z tych rodzin- wnioskowanie do OPS o udzielenie pomocy materialnej i finansowej rodzinom osób uzależnionych, kierowanie do terapeutów i grup pomocowych.

2. Udzielanie rodzinom, w których występuje problem alkoholowy pomocy pedagogicznej, psychologicznej i społecznej a w szczególności ochrona przed przemocą w rodzinie.

1) Umożliwienie korzystania z pomocy terapeutów, psychologów szkolnych, specjalistów od uzależnień poprzez współprace ze szkołami z terenu gminy, odziałem odwykowym w Ciborzu, członkami Komisji.
2) Współpraca z OPS-em – wnioskowanie o objęcie pomocą rodzin z problemami alkoholowymi.
3) Współpraca z grupami samopomocowymi / kierowanie do odpowiednich grup/
współpraca z policja, Niebieską Linią, Pomarańczową Linią, podanie do publicznej wiadomości telefonów, adresów miejsc w których można uzyskać pomoc.
4) Organizowanie spotkań ze specjalistami od uzależnień w szkołach, świetlicach środowiskowych dla dzieci, młodzieży i rodziców.

3. Prowadzenie działalności profilaktycznej dla dzieci, młodzieży i dorosłych na terenie Gminy Skąpe.

1) Współpraca ze szkołami, świetlicami, bibliotekami na terenie gminy w zakresie promowania zdrowego trybu życia, życia bez uzależnień, zachęcanie dzieci
i młodzieży do udziału w konkursach, grupach teatralnych itp.
2) Realizacja programów terapeutycznych w szkołach – ELEMENTARZ – II klasa Gimnazjum, Program „Jestem OKY” – VI klasa szkoły podstawowej.
3) Wspieranie przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajowości w zakresie spożywania alkoholu, propagowanie i współorganizowanie imprez mających wyraźne odniesienie profilaktyczne.
4) Finansowanie i koordynacja dodatkowych zajęć poza lekcyjnych /sportowych/ w szkołach – 4 godziny tygodniowo w szkołach podstawowych i 8 godzin tygodniowo w gimnazjum.
5) Wspieranie młodzieżowych klubów sportowych-opłacenie gminnego koordynatora zajęć sportowych
6) Tworzenie warunków do powstawania miejsc spędzania czasu wolnego dla dzieci i młodzieży – doposażenie świetlic środowiskowych , bibliotek, świetlic szkolnych.
7) Współpraca z placówkami kulturalnooświatowymi w zakresie organizowania zajęć dla dzieci i młodzieży w czasie wolnym.
8) Organizacja wypoczynku dla dzieci z terenu gminy./wakacje i ferie/
9) Szkolenie osób prowadzących punkty sprzedaży alkoholu.
10) Prowadzenie szkoleń związanych z problematyką uzależnień – szkolenia dla
nauczycieli, pedagogów, rodziców z zakresu wczesnego rozpoznawania objawów uzależnień od alkoholu, narkotyków i leków.

4. Kontrola podmiotów gospodarczych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych.

1) Kontroli podlegają wszystkie podmioty gospodarcze prowadzące sprzedaż
i podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu i poza miejscem sprzedaży.
2) Kontrolę przeprowadzane są przez członków Gminnej Komisji Rozwiązywania problemów Alkoholowych oraz inne osoby upoważnione przez Wójta Gminy przy udziale funkcjonariuszy policji.
3) Zakres kontroli:
a) zgodność prowadzonej sprzedaży napojów alkoholowych z aktualnie ważnym zezwoleniem,
b) przestrzeganie warunków ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
c) przestrzegania zasad i warunków sprzedaży napojów alkoholowych określonych w uchwale Rady Gminy.
4) Kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeprowadza się co najmniej dwie osoby bez uprzedniego powiadomienia kontrolowanego.
5) Osoby upoważnione do dokonania kontroli maja prawo do:
a) wstępu na teren obiektu, lokalu, gdzie prowadzona jest sprzedaż napojów alkoholowych,
b) żądanie pisemnych lub ustnych wyjaśnień od sprzedawców napojów alkoholowych dotyczących uchybień podczas kontroli itp.
c) czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego, osoby zastępującej kontrolowanego lub osoby przez niego zatrudnionej,
podmiot kontrolowany obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
6) Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który wraz z wnioskiem niezwłocznie przekazuje się do organu wydającego zezwolenie.
7) Na podstawie wyników kontroli organ wydający zezwolenie wzywa podmiot gospodarczy do usunięcia stwierdzonych uchybień w wyznaczonym terminie i podejmuje inne działania przewidziane prawem.
8) Jednostka kontrolowana w terminie 30 dni od otrzymania wezwania do usunięcia uchybień, przesyła do organu zezwalającego informację o wykonaniu zaleceń pokontrolnych.
9) Sprawozdanie wykonania wniosków pokontrolnych stanowi odrębne zadania kontrolne.
10) Rada Gminy otrzymuje coroczną informację o wynikach kontroli przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi.

5. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

1) Współpraca z parafiami - współorganizacja rekolekcji dla rodzin z problemami uzależnień.
2) Współpraca z klubami abstynenckimi z sąsiednich gmin.
3) Kontynuowanie współpracy z organizacjami pozarządowymi tj. Towarzystwo Przyjaciół Dzieci i Koło Gospodyń Wiejskich.
4) Kontakt z Centrum Terapii Uzależnień w Świebodzinie.
5) Współpraca z całodobowymi oddziałami leczenia uzależnień od alkoholu
i narkotyków Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Ciborzu.
§ 3. Budżet
 
1. Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
a) przewodniczący Komisji – 25 % minimalnego wynagrodzenia
b) członkowie - 15 % minimalnego wynagrodzenia
2. Za każdą nieusprawiedliwioną nieobecność na posiedzeniu Komisji potrąca się 50% kwoty
3. Podstawę usprawiedliwienia stanowi zwolnienie lekarskie.
Wynagrodzenie członków komisji 7.700 ,00
Podróże ,delegacje 1 000,00
Wydatki materiałowe, plakaty ,kalendarze artykuły biurowe 1 000,00
Działalność profilaktyczna oraz tworzenie bazy do realizacji programu:
- Umowa zlecenie na prowadzenie punktu konsultacyjnego 1 600,00
- Umowa zlecenie na prowadzenie świetlic terapeutycznych 6.300,00
- Dofinansowanie działalności świetlic socjalterapeutycznych- organizacja zajęć profilaktycznych / bez wynagrodzeń/ 8.700,00
Wywiady środowiskowe 1 000.00
Wypoczynek dla dzieci 8.000,00
Program profilaktyczny ”ELEMENTARZ” dla II klasy Gimnazjum i ”Jestem OK.” dla kl.V Szkoły podstawowej. 2.000,00
Integracja dzieci ze świetlic socjalterapeutycznych – spotkanie powiatowe. 600,00
Prelekcje ze sprzedawcami napojów alkoholowych ,pogadanki z mieszkańcami gminy na temat uzależnień 500,00
- Zajęcia poza lekcyjne – 4 godziny tygodniowo w Publicznych Szkołach Podstawowych w Międzylesiu , Ołoboku, Niekarzynie, Węgrzynicach, i 8 godzin tygodniowo w Publicznym Gimnazjum w Radoszynie po 10 zł brutto za godzinę.
9.600,00
Współpraca ze szkolnymi kółkami teatralnymi 3.000,00
Wspieranie „Akcji Młodzieżowych” w Ciborzu 1.000,00
Wspieranie Klubu Sportowego w Ciborzu- 1.000,00
Szkolenie członków komisji 1.500,00
Rezerwa 500,00
Razem 55.000,00

§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Skąpe.

§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega podaniu do publicznej wiadomości przez wywieszenie na tablicach ogłoszeń.

Przewodniczący
Rady Gminy Skąpe

Mirosław Olczak

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Gmina Skąpe
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Patrycja Radajewska
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2006-06-22
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Patrycja Radajewska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2006-06-22 15:06:25
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Patrycja Radajewska
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2006-06-22 15:06:29
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Patrycja Radajewska
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2006-06-22 13:06:29
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
3021 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony